Actually sy ingin berkongsi ni ha..tips jimat minyak,maybe ramai yg kt luar sane yg dah tahu natang neh..tp bagi sesiapa yg belum tahu,ples amek tahu..u all jugak yg untung..kekekeh..almaklumlah..skrg ni zaman pembaziran,so...tuk yg nk saving tu..amat lah berguna,now days semua org ada moto,kereta,basikal dan kenderaan2 len..so perlu minyak kan...jd..meh ler kite ikuti langkah logic dan sience neh...
Isi minyak sebelah malam, apabila cuaca sudah sejuk
Mengisi minyak pada waktu malam, akan mengurang gas dalam petrol atau diesel. Kandungan gas dikatakan banyak pada waktu siang yang panas, di mana setiap liter yang di isi pengguna akan rugi sebab haba petrol bercampur lebihan gas dalam kandungannya. Benar atau tidak,Ini berdasarkan pengalaman sendiri. Memang benar. Ada perbezaannya. Penggunaan petrol lebih lama bertahan jika di isi pada waktu malam.
Isikan minyak sehingga tangki penuh
Minyak atau petrol cepat habis jika ruang tangki banyak yang kosong. Benarnya tips ini memang ada. Minyak atau petrol akan meruap. Semakin besar ruang semakin banyak minyak atau petrol meruap. Petrol yang meruap tidak dapat dibakar oleh enjin. Dicadangkan juga penuhkan semula tangki apabila tangki separuh kosong. Jangan tunggu sehingga meter pada tanda “E” baru diisi. Semakin banyak ruang kosong semakin banyak petrol meruap, maka lebih cepat habis.
Bawa kereta dalam kelajuan yang tetap
Tidak terlalu laju dan tidak terlalu perlahan. 70 – 90 km sejam adalah bersesuaian. Pastikan anda mematuhi had laju dan pandu pada lorong yang sesuai. Semakin laju kereta, semakin minyak digunakan. Pandu secara perlahan pula menyebabkan beban pada kereta. Ini menyebabkan enjin tertekan dan menyebabkan banyak minyak digunakan.
Patuhi jadual penyelenggaraan kereta atau kenderaan anda
Enjin yang diselenggara akan berfungsi dengan baik dan lebih berkesan. Pada jangka masa yang tetap, gunakan bahan rawatan petrol. Ini bertujuan untuk cucian pada injap minyak agar tidak tersumbat. Pastikan penapis petrol diperiksa atau ditukarkan apabila perlu.
Angin tayar perlu sentiasa pada tahap tekanan yang disyorkan Seminggu sekali periksa tekanan tayar. Penjagaan tayar yang baik memastikan cengkaman tayar yang sesuai dan pada jumlah jarak yang jauh, nyata menjimatkan minyak.
Kereta sesuai untuk perjalanan yang jauh
Jika tempat yang dituju boleh berjalan kaki atau berbasikal, adalah baik melakukannya. Banyak minyak boleh dijimatkan tetapi keselamatan penting jika jalan dilalui gelap, sunyi dan diragui keselamatannya adalah lebih baik bawa kereta.
Kurangkan penggunaan penghawa dingin
Perjalanan pagi atau malam yang sejuk tidak perlu penghawa dingin. Buka tingkap sedikit dan biarkan angin luar masuk. Awas jangan buka tingkap terlalu luas sehingga tangan dari luar boleh mencapain ke dalam dengan mudah.
Kurangkan beban kereta
Barang-barang yang tidak perlu dalam kereta perlu dikeluarkan. Semakin banyak beban semakin banyak tenaga dan minyak digunakan.
Panaskan enjin selama 30 saat sahaja
Enjin kereta panas lebih berkesan semasa kereta bergerak. Memanaskan enjin lebih 30 saat bukan sahaja membazir minyak tetapi boleh merosakkan enjin kerana pelinciran enjin lebih berkesan ketika kereta bergerak (maklumat dari PERSATUAN PENGGUNA P.PINANG – CAP)
Elakkan menunggu dengan enjin masih hidup
Sekiranya anda terpaksa menunggu seseorang di dalam kereta, matikan enjin. Lebih murah untuk menghidupkan semula enjin daripada menunggu 1 minit di dalam kenderaan dengan enjin yang masih hidup.
Elakkan menggunakan gear rendah. Cuba kekalkan halaju kereta lebih daripada 35 km/jam.
Langkah gear dari gear 1 terus ke gear 3 atau 4 ketika kereta menuruni bukit atau melalui jalan rata. Tukar gear secepat mungkin ketika menaiki bukit. Apabila memandu secara automatik, tingkatkan halaju anda dengan segera. Jangan andaikan bahawa anda perlu memandu di lebuhraya sahaja untuk menggunakan gear 5. Seboleh-bolehnya pandu dengan gear 5 di mana sahaja walaupun berada di dalam jalan yang kecil.
Last sekali jangan lupe lepas minyak selesai diisi kedalam kenderaana anda..pastikan anda minum sedikit,seperti didalam gaambarajah dibawah ini..sekia.... ^_^
Mengisi minyak pada waktu malam, akan mengurang gas dalam petrol atau diesel. Kandungan gas dikatakan banyak pada waktu siang yang panas, di mana setiap liter yang di isi pengguna akan rugi sebab haba petrol bercampur lebihan gas dalam kandungannya. Benar atau tidak,Ini berdasarkan pengalaman sendiri. Memang benar. Ada perbezaannya. Penggunaan petrol lebih lama bertahan jika di isi pada waktu malam.
Isikan minyak sehingga tangki penuh
Minyak atau petrol cepat habis jika ruang tangki banyak yang kosong. Benarnya tips ini memang ada. Minyak atau petrol akan meruap. Semakin besar ruang semakin banyak minyak atau petrol meruap. Petrol yang meruap tidak dapat dibakar oleh enjin. Dicadangkan juga penuhkan semula tangki apabila tangki separuh kosong. Jangan tunggu sehingga meter pada tanda “E” baru diisi. Semakin banyak ruang kosong semakin banyak petrol meruap, maka lebih cepat habis.
Bawa kereta dalam kelajuan yang tetap
Tidak terlalu laju dan tidak terlalu perlahan. 70 – 90 km sejam adalah bersesuaian. Pastikan anda mematuhi had laju dan pandu pada lorong yang sesuai. Semakin laju kereta, semakin minyak digunakan. Pandu secara perlahan pula menyebabkan beban pada kereta. Ini menyebabkan enjin tertekan dan menyebabkan banyak minyak digunakan.
Patuhi jadual penyelenggaraan kereta atau kenderaan anda
Enjin yang diselenggara akan berfungsi dengan baik dan lebih berkesan. Pada jangka masa yang tetap, gunakan bahan rawatan petrol. Ini bertujuan untuk cucian pada injap minyak agar tidak tersumbat. Pastikan penapis petrol diperiksa atau ditukarkan apabila perlu.
Angin tayar perlu sentiasa pada tahap tekanan yang disyorkan Seminggu sekali periksa tekanan tayar. Penjagaan tayar yang baik memastikan cengkaman tayar yang sesuai dan pada jumlah jarak yang jauh, nyata menjimatkan minyak.
Kereta sesuai untuk perjalanan yang jauh
Jika tempat yang dituju boleh berjalan kaki atau berbasikal, adalah baik melakukannya. Banyak minyak boleh dijimatkan tetapi keselamatan penting jika jalan dilalui gelap, sunyi dan diragui keselamatannya adalah lebih baik bawa kereta.
Kurangkan penggunaan penghawa dingin
Perjalanan pagi atau malam yang sejuk tidak perlu penghawa dingin. Buka tingkap sedikit dan biarkan angin luar masuk. Awas jangan buka tingkap terlalu luas sehingga tangan dari luar boleh mencapain ke dalam dengan mudah.
Kurangkan beban kereta
Barang-barang yang tidak perlu dalam kereta perlu dikeluarkan. Semakin banyak beban semakin banyak tenaga dan minyak digunakan.
Panaskan enjin selama 30 saat sahaja
Enjin kereta panas lebih berkesan semasa kereta bergerak. Memanaskan enjin lebih 30 saat bukan sahaja membazir minyak tetapi boleh merosakkan enjin kerana pelinciran enjin lebih berkesan ketika kereta bergerak (maklumat dari PERSATUAN PENGGUNA P.PINANG – CAP)
Elakkan menunggu dengan enjin masih hidup
Sekiranya anda terpaksa menunggu seseorang di dalam kereta, matikan enjin. Lebih murah untuk menghidupkan semula enjin daripada menunggu 1 minit di dalam kenderaan dengan enjin yang masih hidup.
Elakkan menggunakan gear rendah. Cuba kekalkan halaju kereta lebih daripada 35 km/jam.
Langkah gear dari gear 1 terus ke gear 3 atau 4 ketika kereta menuruni bukit atau melalui jalan rata. Tukar gear secepat mungkin ketika menaiki bukit. Apabila memandu secara automatik, tingkatkan halaju anda dengan segera. Jangan andaikan bahawa anda perlu memandu di lebuhraya sahaja untuk menggunakan gear 5. Seboleh-bolehnya pandu dengan gear 5 di mana sahaja walaupun berada di dalam jalan yang kecil.
Last sekali jangan lupe lepas minyak selesai diisi kedalam kenderaana anda..pastikan anda minum sedikit,seperti didalam gaambarajah dibawah ini..sekia.... ^_^
wahhh..yang last tu saya xpenah wat..ehehe
ReplyDeleteeh nak tnya..klu keta auto cm ne lak pengjagaan yang bagus?
tp..ade gk org kata klu enjin lum panas dah bergerak bleh rosak enjin gak..cmne tu?
oh rupanyer nak isi myk pon ad tips ye..
ReplyDeletemantap!!heee
nt tgu sy beli kereta 6thn akan dtg bwu ley praktik tips ni:P
hehe
jimat2...
ReplyDeleteRUBY-hehe..tk pandai ler auto2 ni..auta tau ler..hehe
ReplyDeleteNURSYAMIME-samo ler kite....hehe
AFIq-mmg jimat meyh..dah try kt motor kapcai aku dah..
setuju dgn semua tips diatas... tq!!
ReplyDeleteewm bernas3!!! hehee.. x sngka org PUO niew hebat2.. hehehe.. ipoh mari kaa.. XD
ReplyDeleteMalaysia top3 blogger dalam dunia
nak try cara last..:))
ReplyDeletebtw, tips bagus..
thumb up!
pehh banyak gak rupanya . kihkih ^^
ReplyDeletebanyaknya cara nak jimat huhuu/... tapi saya tak ada kenderan heheh ... tapi bagus info nie... mane tau akan datng saya dah ada keleta cendiri boleh la amalkan hehehe...
ReplyDeleteerk nk minum jugak lah..bazir nanti menitik kan baik minum tak sia sia bayar hehe
ReplyDeletehehe..ada2 je u all neh...nk wt aksi mcm yg last tu pun leh jugak..baru ler rock..
ReplyDeletehahaha..haziq..betol2 tu ak pon slalu wat cam toe....
ReplyDeleteooh..cmtu eyh..yeah da fllw u jejaka trjambu :)
ReplyDeleteTips yang last sekali tu buat tak? Hidup lagi? hahaha~
ReplyDeleteeh eh. minum minyak rupe nye dia. haha
ReplyDeletemekaseh sebab share :]
ReplyDelete-is following you-
dottsaja.blogspot.com
LEBAH KURUS-hahah..ptut lah kau lg ensem dr aku.
ReplyDeleteFARAZATLY-i da follow u to
CIK YANA-tip yg last tu x smpt wt,tokey stesen pum sempat hentikan cubbaan sy..
AMALINA ZATI-YUP~!!hehe
DOTT-ok..sy follow awk juga,jgn risau
waaa... terima kasihhh... suke2.. betul r minyak sekarang mahal.. x tahu cemana nak jimat.. suke r entry ni..
ReplyDeleteerm nak tanya, mana lagi bagus.. pakai ron 95 ke pakai ron 97 eh? siyes nak tahu..
confirm ke 30 saat tu cukup?? huhu
ReplyDeleteche sakinah-tang tu org kate yg mahai ler bagus...betoi tk...
ReplyDeleteEnchaoz-uih...lebeh dari cukup..hehe...nk try ker..?
tisp bagus hehehehe
ReplyDeleteSHA-bagus jgn lupe try okeh..
ReplyDeleteElok ada tips sebegini. Lagi satu kurangkan isi perut bonet keter. Maintain empty.
ReplyDeleteSHAZ-a.ah..mmg betul tu..kurang kn beban..so secara tk lgsg beban haba yg dialami oleh enjin pun dpt dikurangkan
ReplyDeletetip yang last tu dah minum sedikit, lepas tu bila hisap rokok, kenapa mulut macam terbakar?
ReplyDelete