Thursday, January 6, 2011

Nama2 syaitan didalam surah Al-fateha

kt sini beta nk share sikit nama setan yg perlu diawasi dalam bacaan al-fateha kite ni,asal nya beta dpt thu sewaktu aktive PSSCM(persatuan seni silat cekak malaysia) ni,so skrg ni tk berapa nk aktive,tp ttp didalam hati,hehehe...last2 i try google kt tenet,hasil nya mmg sama,so..rasanya tk salah kn i kongsi..


MUKADIMAH

Al-Fatihah adalah satu rukun dalam solat, apabila cacat bacaannya maka rosaklah solat. Oleh itu perbaikilah bacaannya dengan ilmu tajwid. Bukan setakat bacaannya saja rosak malah kita menyebut nama syaitan di dalam solat kita. Berikut diperturunkan nama syaitan laknat yang wujud didalam Al-Fatihah, sekiranya kita tidak berhati-hati.

Nama syaitan
1] DU-LI-LAH (bila dibaca tiada sabdu) sebetulnya DU-LIL-LAH
2] HIR-ROB (bila dibaca dengan sabdu) sebetulnya HI-ROB
3] KIY-YAU (bila dibaca dengan sabdu) sebetulnya KI-YAU
4] KAN-NAK (bila dibaca dengan sabdu) sebetulnya KA-NAK
5] KAN-NAS (bila dibaca dengan sabdu) sebetulnya KA-NAS
6] I-YA (disebut tanpa sabdu) sebetulnya IY-YA. Iya bermaksud ‘matahari’
Dalam ayat ke 5, Jika salah bacaannya akan bermaksud “kepada mataharilah yang kami sembah dan kepada matahari kami meminta pertolongan”!!!!
7] SIROTHOLLAZI…………. sehingga habis hendaklah dibaca tanpa henti.
8] AMIN .hendaklah mengaminkan Al-Fatihah dengan betul iaitu AA…dua harakat, MIN…. 3 harakat, semoga Amin kita bersamaan dengan Amin malaikat Insya-Allah. semoga kita menjadi orang yang sentiasa membaiki bacaannya.


Di sini disebutkan ENAM BELAS nama ketua syaitan dan peranan mereka menggoda manusia di atas dunia ini supaya berbuat jahat, maksiat dan derhaka serta selalu lupakan Allah


1. Zalitun, tugasnya menyuruh manusia gemar boros berbelanja,tanpa had dan fikiran hanya ingat pada makan dan makanan.

2. Watin, tugasnya mendekati orang yang sedang ditimpa musibah agar bersangka buruk kepada ALLAH Taala.

3. A’awar, tugasnya menggoda raja dan orang besar agar zalim, rasa takbur dengan jawatan, membiarkan rakyat tanpa dibela dan tidak suka mendengar nasihat ulama. Menghias perempuan agar lelaki segera tergoda dan menggoda wanita agar mendekati lelaki yang dilihat menarik.

4. Haffaf, tugasnya mengajak manusia berbuat maksiat, suka minum khamar dan berfoya-foya.

5. Murrah, tugasnya mendekati ahli muzik agar selalu lalai dan leka, dan melekakan pula para pengikut mereka. Juga mengganggu ahli-ahli ibadat semasa sedang berwuduk agar membazir, yakni menggunakan banyak air untuk berwuduk.

6. Masud, tugasnya menyuruh manusia selalu mengumpat, fitnah dan adu domba, suka berdendam sesama manusia.

7. Dasim, tugasnya memecahkan suami isteri agar suka bergaduh dan bercerai. Menyuruh manusia marah bukan pada tempatnya dan kepada marah yang membawa dosa. Juga menampakkan cela adik-beradik sehingga mudah bertengkar dan bermasam muka.

8. Walahan, tugasnya menimbulkan rasa waswas dalam beribadat, khasnya ketika orang itu sedang mengambil wuduk.

9. Lakhus, tugasnya mengajak manusia agar menyembah selain daripada ALLAH SWT.

10. Sabrum, tugasnya mengajak manusia ke jalan yang jahat dan tidak sabar dengan ujian yang diterima, umpamanya mengoyak-ngoyak baju pada saat kematian ahli keluarga dan sebagainya.

11. Miswat / Maswat, tugasnya mempercepatkan manusia untuk berbuat maksiat dan suka kepada setiap perkara maksiat, di samping melengah-lengahkan berbuat taat dan amal salih. Ia gemar membawa berita dusta dan gosip liar.

12. Zaktabur / Zaknabur / Zalanbur, tugasnya ialah menimbulkan raja ujub dan takbur dengan segala kelebihan yang ada pada dirinya.

13. Khinzab, tugasnya mengganggu orang yang beribadat, khasnya yang bersembahyang, dengan membuatkan manusia berasa waswas dengan amalan baik yang dilakukannya dan sentiasa cuba meruntuhkan keyakinan terhadap agama Islam yang dianutinya.

14. Laqnis, tugasnya mengganggu orang yang bersuci dan berwuduk sehingga jadi ragu dan tidak sempurna.

15. Abyadh, inilah jenis syaitan yang paling berat godaannya, paling buruk sikapnya, kerana tugasnya ialah menggoda para nabi dan rasul yang diutuskan kepada manusia.

16. Khannas, inilah syaitan yang menimbulkan waswas hati terhadap adanya ALLAH Taala, adanya perkara-perkara sam’iyat dan melalaikan hati manusia daripada mengingat Tuhannya sepanjang masa.

Sebenarnya ada banyak lagi nama mereka, umpamanya di dalam Surah Al-Fatihah saja ada 6 nama anak syaitan @ anak Iblis. Semuanya nak menyesatkan umat manusia, khususnya yang Islam dan beriman kepada ALLAH SWT.

35 comments:

  1. aha..dulu mase sekolah pun ustaz ade cite pasal ni..

    ReplyDelete
  2. jambu, banyak rupenye iblis2 kt sekeliling kite ni...
    student puo kos ape?

    ReplyDelete
  3. ooo..sbb tu la kne baca dgn bertajwid spye x slh mksod die.thanks 4 da info..

    ReplyDelete
  4. info bgus,org tau baca je tp xtau pun maknanya..smoge kita diampunkan olehNYA..

    ReplyDelete
  5. bagusnyer entry kamu ni... barulah fda tau nama setan2 bertanduk itu...

    jemput singgah blog fda komen2 entry pahala terakhir seorang isteri...

    ReplyDelete
  6. nice postingan n info yang bermanfaat...teruskan.

    ReplyDelete
  7. sangat suke entry ni.. saye ade wt entry psl ni n credit to jejakaterjambu yep.. =D

    Nama2 Syaitan

    ReplyDelete
  8. sebab tu kena baca betul2.. tak boleh nak main2. lagi bagus kalo faham bahasa arab..

    ReplyDelete
  9. salam. good info, pernah gak baca pasal benda ni tapi tak tau betul ke tak.

    ReplyDelete
  10. info yang bagus...banyak pengajaran dipelajari daripada entry ini... Datanglah ke blog saya..kita kongsi pengetahuan..

    ReplyDelete
  11. layan lagu http://wicararumi.blogspot.com

    ReplyDelete
  12. tq .. info yang sangat menarik dan bermanfaat

    ReplyDelete
  13. Info yang amat berguna. Terima kasih

    ReplyDelete
  14. info yg sgt penting & baik..kadang2 kita alpha

    ReplyDelete
  15. menarik ni ! dulu pun pernah baca pasal ni . thanks ingatkan balik :)

    ReplyDelete
  16. x tau lagi nih...terimakasih byk buat n3 ni
    sama2 dapat manafaat..insyaallah

    ReplyDelete
  17. wow!! i like this entri...dlu ada org btau..
    skg dpt flashback n tmbh ilmu lg...tqvm,jambu =)

    *benda yg baik bagus dikongsikan.. (^__^)v

    ReplyDelete
  18. hurm.amin tu bukan maksudnye amanah ke?

    ReplyDelete
  19. entry y sgt b'guna thanks 4 sharing this information...=)

    ReplyDelete
  20. nice info...sharing is caring!!! =)

    ReplyDelete
  21. Thumbs up tuk entry ni...

    thanx for sharing bro!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...