Thursday, December 16, 2010

fakta tentang hedgehog

Jenis: Mamalia
Diet: Omnivor
Berat: 397 - 1,106 g
Saiz: Kepala dan badan, 5 - 12 inci (13 - 30 cm)
Ekor, 1 - 2 inci (3 - 5 cm)



Ada 15 spesis HEDGEHOG dalam Eropah, Asia dan Africa. Hedgehog telah diperkenalkan di kawasan bukan asalnya iaitu di New Zealand. Hedgehog diberi nama kerana sifat peliknya cara mencari makan.Haiwan ini selalu mencari makanan di kawasan semak dan belukar untuk mencari diet nya – serangga,ulat,lipan,siput,tikus,katak dan ular. Sebagai Hedgehog, dia mengambil makan dengan cara melalui benteng pagar(hedge) seperti babi. Oleh sebab itu namanya HEDGEHOG.

Hedgehog ada bulu yang kasar, duri yang tajam. Jika diserang, mereka akan memintal atau gulung kepada berduri dan bola yang tajam agak tidak menyelerakan bagi pemangsa! Mereka selalu tidur dalam keadaan posisi sebegini semasa waktu siang dan bangun untuk mencari makan pada waktu malam. Hedgehog berhirbenat atau tidur tapa pada iklim sejuk. Di padang pasir, mereka tidur dengan panas dan kemarau dalam proses yang hampir sama iaitu Aestivation. bangkai mereka akan banyak jika di tempat suhu yang tinggi.


Sesetengah orang mengaggap Hedgehog berguna sebagai PET kerana mereka pemangsa kepada banyak haiwan perosak di taman atau laman rumah. Semasa memburu, mereka bergantung kepada deria mendengar dan bau kerana penglihatan mereka lemah.

0 comments:

Post a Comment

myfreecopyright.com registered & protected

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...